Alla inlägg under februari 2014

Av Annie - 21 februari 2014 21:08

Alla har vi dåliga dagar ibland. Dagar då inget går som det ska. Då behöver alla någon som bryr sig. Det finns de som säger att de inte gör de, men det är inte sant. Människan är av naturen ett flockdjur. Alla behöver någon.


Att bry sig kan uttryckas på olika vis beroende på person och situation. Det kan vara bra att ha flera personer att ty sig till i olika situationer eftersom man ibland behöver ett slags reaktion och ibland ett annat. Ibland vill man att den man väljer att prata med ska reagera kraftigt och nästan överbeskyddande, ibland bara lyssna och ibland trösta. Några få väldigt socialt skickliga människor kan bedömma själv vilket slags reaktion som önskas och reagera därefter, och dem kan man tala med om allt. Men som sagt, de är få.


I mitt liv finns flera personer som jag vet att bryr sig, som det är lätt att tala med. Jag varierar person beroende på ärendet, men jag har faktiskt till och med två av de personer som är socialt ovanligt kompetenta och aldrig reagerar "fel". Dem är jag innerligt tacksam för. Samtidigt skulle jag vara villig att dela dessa två med hela resten av världen, bara det inte skulle vålla dem någon skada, för det finns inte nära på tillräckligt av dessa personer. ALLA borde få ha någon som de!


Tack alla som bryr er och låter det synas, ni är fantastiska!


Kram

Annie

Av Annie - 19 februari 2014 22:11

Har ingen inspiration att skriva... Så ni får bilder som beskriver mig istället!


22.5.1996 50 cm lång, 3480 gram, men redan då JAG.  

Prinsessa då, prinsessa nu!

 

Bakning är kul! Även om det inte alltid går som det ska...

 

50-talets kläder, musik, frisyrer och makeup i mitt   

 

Ballerina. Här lite yngre än nu, ungefär 4 års erfarenhet. Nu 11.

 

Sprida glädje har jag alltid velat göra!

 

Kan inte tänka mig ett liv utan änglar. Hon hänger i sängen och vakar då jag sover.

 

Har varit mobbad. Bilden föreställer en mobbad själ.

 

Är idag reklammodell. Bilden från modellagenturens arkiv.

 

Olycksbenägen. Har här dykt mot stegen...

 

FJÄRILAR <3

 

Älskar enhörningar. Detta är ett porträtt av mig och mina bästa vänner som dessa sagolika varelser.

   

Min kung <3

Jag LEVER för glamour!

 

Älskar djur! Han här har jag skött om på ett hem för övergivna katter.

 

Nallar är mina bästa vänner <3

 

Min föredetta hund, Urho. Älskade dig då, älskar dig nu, älskar dig förevigt <3

 

Äger en ukulele som jag älskar. Kan dock tyvärr inte spela...

 

Att sminka sig är SÅ KUL!

 

Sist men inte minst: utan min Gud skulle jag inte vara något <3


Kram

Annie 

Av Annie - 18 februari 2014 15:52

Det sägs att ingen är perfekt, men är det egentligen sant? Jag tror inte det. Jag menar, titta på alla modeller med felfri hy, platt mage, rätt formad rumpa och bröst, fylliga läppar och snygga ben! Dom är precis lika perfekta som jag och du!


Fast det beror väl på hur man definierar perfekt. För mig är perfekt inte samma sak som felfri, om det skulle vara det skulle det väl heta felfri och inte perfekt. Nåt som är felaktigt är precis lika perfekt som något som är felfritt (ifall du inte märkt så är det det som "nytt av gammalt" handlar om, en skråmig CD-skiva kan vara ett perfekt underlag under värmeljus). Att vara perfekt betyder att fylla den roll i världen man har bäst av alla.


För mig innebär "ingen är perfekt" typ samma som "jo, du duger, men någon annan skulle nog duga ännu bättre". Det är inte sant. Man kan inte säga att någon duger bättre än någon annan, kanske till en viss uppgift jo, eftersom vi alla har olika talanger, men inte i allmänhet. Om någon vill sjunga solo på ett bröllop kan man säga att någon annan som är skickligare på att träffa ton duger bättre, men ingen duger bättre till det liv man fått.


Så sluta säga "ingen är perfekt" och säg istället "alla är perfekta". För det är sant. Det finns endast en sak i världen som ingen annan kan klara bättre än du. Det är att vara just precis DU. Var stolt över att vara du, och våga visa andra vem du är. Det är det som gör dig perfekt!

 

Våga vara den perfekta prinsessa/prins du är!


Kram

Annie

Av Annie - 17 februari 2014 13:43

Jag vet att många säkert sitter och tänker "jaha, vad tänker hon gnälla om då?", för det är det som är det vanliga då rubrikerna ser ut som denna. Det blir mest "Det är så jobbigt", "Ingen förstår" och "Alla har fördomar"-inlägg. Men så är inte fallet denna gång! För visst, det finns nackdelar, ofta får man stå ut med mobbning, människor anser att de inte kan säga vissa saker i ens närhet och så vidare. Men vet ni vad? JAG ÄR EN HELT VANLIG MÄNNISKA! Jag gillar att festa, gör samma misstag som andra, säger saker utan att tänka efter och är olydig mot mamma. Och till den som tror det: min ovanliga klädstil beror INTE på att jag är kristen, utan att jag är totalt galen i allt som har med 50-tal att göra.


Vad tyder då på att jag är kristen? Hur kan man se det? Det syns inte utanpå. Det som gör mej kristen är att jag tror att Kristus har dött för att jag ska bli förlåten. Detta för mej vidare till det inlägget ska handla om. Som sagt, oftast ser man de negativa sidorna av att vara ung och kristen. Mobbningen, fördomarna... Jag har också varit med om det, men jag har inte gått den lättare vägen och övergett min tro? Varför inte? För att kristendomen bygger på att tro på något gott. Vår Gud är god, barmhärtig och framför allt KÄRLEKSFULL. Och även då det är mycket jobbigt finns vetskapen om att någon älskar mig. Vem bryr om hela världen hatar mej, Gud älskar mig och det är allt som jag behöver!


Jag har flera gånger undrat varför folk bara tar upp de negativa sidorna. Jesus sa ju "Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar". Därför tycker jag att det är bättre att ta upp de positiva sidorna, som är betydligt fler, än de få negativa sidorna. Om du startar en dansklubb i skolan, hur lockar du då deltagare? Genom att säga "Kom med, du blir mobbad och ditt liv blir ett h*elvete" eller "Kom med, det är roligt"? Mina kristna bröder och systrar, vi har fått i uppgift att sprida det goda budskapet. Sprid det som ett gott budskap, inte något som för med dej en massa negativa konsekvenser!


Kram

Annie

Av Annie - 16 februari 2014 19:59

I sommar ska jag uppfylla en gammal dröm. Jag ska äntligen, efter en 7 år lång väntan, delta i Lurens sommarteater!Orsaken till att jag skriver detta nu är att jag idag var på genomläsning av pjäsen för i år, Så Som i Himmelen. Det var fantastiskt! Jag har en tendens att vara ganska blyg, men det var ett "lätt" gäng på plats. 15 minuter så kände jag mig som en del av gänget! Det var ofattbart, något som aldrig hänt förr!


Dessutom upptäckte jag snart att jag inte var ensam om min helt sjuka humor, utan största delen av gänget skrattade på samma ställen som jag. Jag hade ärligt inte trott att så många delade min humor, eftersom ytterst få som jag känt tidigare gör det. Men visst var det fantastiskt!


En av mina allra bästa vänner, Josefin (http://zoxxey.blogg.se/), är också med i år, och jag ser verkligen fram emot att tillbringa så gott som hela sommaren med henne! Och så hoppas jag förstås på att få en massa nya vänner! En av orsakerna till att jag beslutade att NU ska inget längre hindra mig är faktiskt att jag behöver öppna mig lite, och i teater är man verkligen tvungen att kommunicera och umgås med de andra i gänget.


Men orsaken till att jag egentligen vill vara med är att jag ÄLSKAR att vara på scen! Framför flerahundra par ögon är jag inte längre jag. I dans och teater är jag min rollfigur, vem det sen må vara, och i sång och tal är jag mitt "scenjag", som inte är blyg eller rädd för vad människor tycker om mej. Framför en massa människor är jag inte ens speciellt nervös, utan dagens sångprov var betydligt värre. Att förvandla sig till scenjaget är betydligt svårare framför en person än hundra.


Jag var förberedd på en god gruppanda eftersom det är något som Lurens är vida känt för men hade verkligen inte kunnat ens önska mig något så fantastiskt som det visade sig vara. Ett stort tack till hela gänget!


Kram

Annie

Av Annie - 15 februari 2014 19:27

Igår var en av de bästa dagarna i mitt liv. Förutom alla hjärtans dag var det en riktig prinsess-dag: De Gamlas Dag! Det innebär att jag nu är en bland de allra äldsta i Lovis Gymnasium, där jag går. Abiturienterna hade sin sista skoldag på torsdag, och har nu läsledigt till studentproven, och vi är äldst. Det har vi firat med dansuppvisning tillsammans med finska gymnasiets Gamla.


Vi uppträdde fyra gånger under dagen. Den första gången var för svenska högstadiet och båda gymnasierna. Det var kanske den roligaste uppvisningen, för svor de som är yngre än oss ederna om att typ betjäna oss och dyrka oss, och så fick vi skåla. Uppvisning nummer två var för svenska lågstadiet och varken det eller nummer tre var hemskt speciella, med undantag för att jag tappade skon mitt under uppvisning nummer tre. Fjärde uppvisningen var först på kvällen efter att hela gruppen ätit på restaurang och fotograferats. Det var den största av uppvisningarna, och den var öppen för alla. 1030 euro (om jag minns rätt) fick vi i inträdeskostnader. Efter den uppvisningen uppvaktade vi vår lärare, som hade sin sista Gamlas Dans, med sång och blommor och så höll jag ett tal åt henne.


Då det talas om dansuppvisning räknar man väl med typ modern dans och balett, men detta var inte sådan dans. Det var GAMLA danser, den nyaste från 1920-talet men de flesta från typ senast 1800-talet. Och självklart stora pampiga klänningar och vackra håruppsättningar som vi fick gå i hela dagen.


Här följer några bilder från dagen. Jag har vit klänning och handskar. Alla bilder är tagna av min goda vän Johanna Pallas.

           

Av Annie - 12 februari 2014 18:41

För det första, TACK käraste vänner för 193(!) sidvisningar på 2 dygn! Ni är guld värda, var och en!


Här kommer då mitt utlovade jubileumsinlägg. Jag fick bara 2 kommentarer, finska grammatikregler och fysikformler. Jag undrar om det ens finns 68 finska grammatikregler, finskan är nämligen ett språk med fler undantag än regler. Så det fick bli fysikformler. Tyvärr är jag inget vidare på fysik så min skolbok MAOLs tabeller får hjälpa mig ikväll. Håll i er, nu börjar vi!


Elektrisk fältstyrka 
1.E = \frac{F}{Q} 
2.E = \frac{U}{d}Homogent fält
3.E = k\frac{Q}{r^2}\\ k =\frac{1}{4 \pi \varepsilon_0} \approx 8,99\cdot 10^9 Nm^2C^{-2} 
Spänning 
4.U = \frac{E}{Q} 
Ström 
5.I = \frac{Q}{t} 
Kapacitans och kapacitivitet 
6.C = \frac{Q}{U} 
7.E = \frac{1}{2}QUEnergi hos en kondensator
8.C = C_1+C_2+...Parallellkopplade kondensatorer
9.\frac{1}{C} = \frac{1}{C_1}+\frac{1}{C_2}+...Seriekopplade kondensatorer
10.C = \varepsilon \frac{A}{d} 
Resistans och resistivitet 
11.R = \frac{U}{I} 
R = \varrho \frac{A}{d} 
12.R = R_1+R_2+...Seriekopplade resistorer
13.\frac{1}{R} = \frac{1}{R_1}+\frac{1}{R_2}+...Parallellkopplade resistorer
Effekt och energi 
14.P = RI^2Effekt
15.E = RI^2tEnergi
Ohms lagar 
16.U=RIOhms lag I
17.E = R_{i}I + R_yIOhms lag II
Kirchhoffs lagar 
18.I:Summan av de strömmar som flyter till en grenpunkt är lika med summan av de strömmar som flyter från grenpunkten.
19.II:Summan av alla potentialändringar i en sluten krets är noll.

20.Atommassenheten1u = 1,66057\cdot 10^{-27} kg

21.Elektronens massam_e = 9,1095\cdot 10^{-31} kg

22.Protonens massam_p = 1,6726 \cdot 10^{-27} kg

23.Neutronens massam_n = 1,6750 \cdot 10^{-27} kg

24.Elementarladdninge = 1,6022 \cdot 10^{-19} C

25.Elektriska konstanten\varepsilon_0 \approx 8,854 \cdot 10^{-12} CV^{-1}m^{-1}

26.Faradays konstantF = 9,6485 \cdot 10^4 C\cdot mol^{-1}

27.Absoluta nollpunkten-273,15^{\circ}C

28.Ljushastigheten i vakuumc = 2,997925 \cdot 10^8 m/s

29.Plancks konstanth = 6,6262 \cdot 10^{-34} Js

30.Avogadros konstantN_A = 6,022 \cdot 10^{23} mol^{-1}

31.Allmänna gaskonstantenR = 8,314 J \cdot mol^{-1} \cdot K^{-1}

32.GravitationskonstantenG = 6,67259 \cdot 10^{-11}Nm^2kg^{-2}

Likformig rörelse 
33.v = v_0 + atKonstant acceleration
34.s = v_0 t + \frac{at^2}{2}Konstant acceleration
35.v=\frac{s}{t}Medelhastigheten
Cirkelrörelse 
36.F_n = \frac{mv^2}{r} = \frac{4\pi^2 mr}{T^2} 
37.\omega = \frac{2\pi }{T} = 2\pi f 
Harmonisk svängningsrörelse 
38.\omega = \sqrt{\frac{k}{m}} 
39.T= 2\pi \sqrt{\frac{m}{k}} 
40.T = 2\pi \sqrt{\frac{l}{g}}Matematisk pendel vid små utslag
Konisk pendel 
41.T = 2\pi \sqrt{\frac{l \hspace{1} \cos \hspace{1} \alpha}{g}} 
Effekt och energi 
42.E= F_s \cdot sArbete
43.E_k = \frac{mv^2}{2}Rörelseenergi
44.E_p = mghPotentiell energi i ett (homogent) tyngdkraftfält
45.E_p = -G\frac{m_1m_2}{r}Potentiell energi vid gravitation
46.P = F_s \cdot v = \frac{E}{t}Effekt
Densitet och tryck 
47.\rho = \frac{m}{V}Densitet
48.p = \frac{F}{A}Tryckets medelvärde då tryckkraften F verkar på en yta med arean A
p = \rho ghVätsketryck på djupet h
Impuls och rörelsemängs 
49.I = F \Delta t = mv - mv_0Impulslagen
50.mv_0 + m'v_0' = mv + m'v' Rörelsemängdslagen
Gravitation 
51.F = G\frac{m_1m_2}{r^2} 
Kraftekvationen 
52.F = ma = \frac{d(mv)}{dt}
Härledda enheter   
53.HzHertz1 Hz = 1 s-1Frekvens
54.NNewton1 N = 1 kg m/s2Kraft
55.JJoule1 J = 1 NmEnergi
56.WWatt1 W = 1 J/sEffekt
57.PaPascal1 Pa = 1 N/m2Tryck
58.VVolt1 V = 1 W/AElektrisk spänning
59.CCoulomb1 C = 1 AsElektrisk laddning
60.&Omega;Ohm1 &Omega; = 1 V/AResistans
61.FFarad1 F = 1 C/VKapacitans
62.HHenry1 H = 1 &Omega;sInduktans
63.SSiemens1 S = 1 A/VElektrisk ledningsförmåga
64.WbWeber1 Wb = 1 VsMagnetiskt flöde
65.TTesla1 T = 1Wb/m2Magnetisk flödelstäthet (fältstyrka)
66.°CGrader celcius1 °C = 1 K 
(gäller temperaturförändring,
0 °C = 273,15 K)
Temperatur
67.BqBecquerel1 Bq = 1 s-1Radioaktivitet
68.GyGray1 Gy = 1 J/kgAbsorberad dos av joniserad strålning
    
    
    

Som ni kanske märker är de sista inte egentligen formler utan härledda egenskaper. Det beror på att formlerna tog slut. Hoppas det duger!


Ha det bra!

Annie

Av Annie - 11 februari 2014 21:02

Min blogg har idag visats 68 gånger på några timmar... Det är omkring 20 sidvisningar mer än någonsin, och det ska firas med ett blogginlägg vid namn "Mina favorit...- top 68". Men vilken toplista vill NI att jag delar? KOMMENTERA! Ni har tid tills jag loggar in imorgon!


Tack alla som läst, ni är jättefina hela bunten!


Kram

Annie

Ovido - Quiz & Flashcards