Direktlänk till inlägg 28 juli 2014

Vad händer med världen?

Av Annie - 28 juli 2014 11:40

I Finland, och antagligen i flera andra länder också, går vi allt snabbare och snabbare mot en tid av total intolerans mot andra kulturer. Till och med vi finlandssvenskar, som trots allt är skyddade av grundlagen, är hotade. Många år var rasistiska och diskriminerande åsikter något man skämdes över och absolut inte erkände, nu ropas de ut öppet - i riksdagen! Det radikala partiet i Finland, Sannfinnarna, får fler och fler anhängare vilket försämrar minoriteternas ställning drastiskt. Sannfinnarnas genombrott i riksdagen har också lett till att enskiljda människor bättre vågar komma ut med sin åsikt, åsikter som ibland är rent ut skrämmande. Diskrimineringen och rasismen ökar dag för dag. Det finns idag till och med finska Facebook-grupper som förbjudit mörkhyade och muslimska medlemmar. Men det värsta är propagandan. På gatorna kan man se fler och fler affisher med rasistiska kommentarer.

Detta lär dock inte vara ett problem bara i Finland. Efter EU-valet kunde man i finska kvällstidningar läsa om vilka utan tvekan rasistiska slogans som blivit valda att behandla våra gemensamma frågor. Om jag minns rätt representarar en av de invalda ett officiellt nynazistiskt parti!

Personligen är jag väldigt oroad över detta fenomen. Vad händer med världen egentligen? Alldeles nyligen gick det ju åt ett bättre håll. Håller historien på att upprepa sig? Det är allas vårt ansvar att se till att det inte händer!

Detta klistermärke var på en soptunna i skogen. Texten betyder "Mångkulturalitet är skadligt för dina barn och barnbarn"

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annie - 3 november 2014 16:29

Hej allihopa! Ber om ursäkt över att jag inte skrivit på länge. När månne senast? Var det före sista föreställningen tror jag? Men nu är jag här i alla fall!   Jag har fått en del nya intressen i år. Förutom teatern nu i sommar har jag börjat trä...

Av Annie - 2 augusti 2014 23:45

Nu är den absolut bästa tidsperioden i mitt liv slut. Vi hade idag sista föreställningen av pjäsen Så Som i Himmelen på Lurens Sommarteater. Visst känns det rätt vemodigt, men samtidigt är jag lycklig över att alls ha fått vara med om detta. Att ha f...

Av Annie - 31 juli 2014 17:39


Jag klarade av teoriprovet idag! Nästa tisdag ska jag köra på motorväg och i storstad, det är lite spännande, men inte nära heller lika spännande som innan provet, som ändå gick galant. Har nu 4 minuter innan röstöppningen. Lustigt att vi redan st...

Av Annie - 25 juli 2014 16:55

Hej alla! De blev en liten paus från skrivandet märker jag! Den var inte planerad, men ibland flyger tiden så man inte hinner med. Det har varit skola, jobb och Lurens. Mycket till fritid har jag inte haft, men vem behöver sånt då man får vara med om...

Av Annie - 30 mars 2014 21:26

Alla har vi andra människor i våra liv. Andra människor är, på ett eller annat sätt väldigt viktiga i våra liv, och olika människor finns i våra liv av olika orsaker. En del människor finns i ditt för att lära dig något, andra för att ge dig viktigt ...

Presentation


Välkomna till min blogg!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards